What is in a name?
Niets zo eigen als een naam...Het is wie je bent, in de meest letterlijke zin. Jij bent je naam en je naam is jij. Hoe er ook getwijfeld wordt bij een geboorte, na een jaar – wat zeg ik, na een maand – kan niemand nog bedenken dat je anders zou heten.
Voor een bedrijf is het net zo. Je naam is de “Er was eens…” van je zaak. Het begin van je verhaal, het eerste woord van je communicatie. Van danig groot belang dus om als starter voldoende aandacht te besteden aan de keuze van die naam.
Ik geef je graag enkele tips die geholpen hebben om tot de voor mij perfect passende lettercombinatie te komen. Opdat die je even goed zou zitten als je favoriete jeans!
- Maak een link met wat je doet
Je naam is vaak het allereerste wat je aan potentiële klanten of partners vertelt. Het is dus een troef om meteen een herkenbare link te maken met je activiteit(en) of product(en). Directe herkenning zorgt immers voor vertrouwen. En die heb je als starter hard nodig. Zoek naar termen die verband houden met wat je doet. Een woordspeling, uitdrukking of afkorting kan een leuke insteek zijn. Kies termen die jou en je zaak typeren, waar je je comfortabel bij voelt, niet te moeilijk of te makkelijk. Schrijf zoveel mogelijk neer (tip: een zakagendaatje is een bijzonder handig hulpmiddel!), slechte ideeën bestaan niet!
- Begin groot…
Hier geldt het motto “Alles kan en alles mag!” Kwantiteit boven kwaliteit! Zet je schubben open, je voelsprieten de hoogte in en laat je fantasie de vrije loop. Kijk zeker eens op synoniemen.net of thesaurus.com (voor Engelse termen). Quotes of uitdrukkingen op Pinterest zijn een waardevolle inspiratiebron. Ook boeken, films of historische figuren kunnen voor mosterd zorgen! Put uit trefwoorden die zowel beschrijvend (kapper, haar, knippen,…) als onderscheidend (natuurlijke producten, service aan huis,…) zijn. Ook gevoelstermen (mooi, fris, aantrekkelijk,…) hebben hun waarde. Woorden die een goed gevoel opwekken, zullen makkelijker blijven hangen.
- …en eindig klein!
Uit je ellenlange lijst met hersenspinsels allerhande kan je nu gaan schrappen en selecteren. Vernauw je voorkeur en put die verder uit. Vaak vind je nog nieuwe combinaties eens je beter weet welke richting je uitgaat. Zo kwam ik van mijn eerste keuze "con-tent" uit bij "con-tekst" en dit paste mij nog beter! Kies eerder voor de korte, simpele termen dan de lange, ingewikkelde. Al bevestigen uitzonderingen altijd de regel…
Een fenomeen dat uit Nederland is overgewaaid, is een naam kiezen die simpelweg beschrijft wat je doet, bvb. “rent my bike”. Dit kan werken, zeker voor bedrijven met online activiteiten (die meteen vindbaar moeten zijn). En je mag zeker kiezen voor een speelse en grappige naam, maar zorg wel dat je zaak de nodige sérieux behoudt.
Eindig met een drietal kanshebbers en laat er dan even tijd over gaan.
- Toets af en neem je tijd
Want een naam kiezen doe je niet in één dag. Het is een proces dat wat gelaagdheid nodig heeft, een keuze die een beetje moet rijpen. Spreek de naam zelf regelmatig uit en bedenk welk gevoel het jou geeft. Stel je zelf de vraag of jij deze naam makkelijk zou kunnen onthouden. (Want dat moeten jouw klant ook kunnen!) Spreek er ook over met anderen. Vraag hun oprechte mening en discussieer over de pro’s en contra’s. Maar bovenal, let op hun eerste reactie als je de naam uitspreekt. Een glimlach of een frons…die eerste indruk is goud waard!
- Ga na of de domeinnaam vrij is
En last but not least, ga tijdig na of de domeinnaam nog vrij is. Want je wil niet geweten dat je de perfecte naam gevonden hebt, maar geen enkele passende url nog beschikbaar is… Dit nakijken kan je heel eenvoudig op DNS. Is de naam nog vrij, wacht dan niet lang om die te registreren, eventueel met meerdere extenties (.be, .eu, .com,…), naargelang het (inter)nationaal karakter van je zaak. Als de domeinnaam al geregistreerd is, ga dan es naar de site. Misschien staat de eigenaar wel open voor verkoop.
Je eigen zaak is als je eigen kind. Jij moet in de eerste plaats 100% overtuigd zijn en je goed voelen bij je keuze! En eens die keuze gemaakt is, ga er ten volle voor! Ik wens je alle succes toe!