Heb je wel een website nodig?
Het is misschien beroepsmisvorming, maar de noodzaak om als kleine onderneming of zelfstandige een professionele website te hebben, is voor mij de evidentie zelve. Zonder website is het alsof je bedrijf(je) niet bestaat, alsof je een of andere onbetrouwbare schim bent, ergens zwevend tussen illusie en realiteit.
Toch moet ik vaststellen dat die noodzaak in hoofde van velen (nog) niet is doorgedrongen. En tegenargumenten dat het toch een grote kost is zonder aantoonbare meerwaarde of dat mensen in google wel een telefoonnummer of mailadres kunnen vinden, zijn niet in één-twee-drie te weerleggen. Vaak is het ook geen onwil of bewuste keuze, maar is het er simpelweg "nooit van gekomen…"
Echter, laat dit dan een bewustwording zijn. Want je kan er echt niet meer om heen. In een tijdperk waarin zo goed als elke zoektocht online start, is een website een conditio sine qua non voor elke ondernemer! Zonder website mis je sowieso, vroeg of laat, de boot en dus ook je klanten.
Ik geef je hierbij alvast enkele redenen waarom een website hebben voor je bedrijf(je) simpelweg 'een goed idee' is!
- Laat je vinden!
Zoals ik al even aanhaalde, start quasi elke zoektocht online. Je website zou dus het eerste moeten zijn waar mensen “landen” als ze op zoek zijn naar iets wat jij te bieden hebt. Geen website? Dan vinden ze je niet. 'Simple comme bonjour.'
Daarom heb je best een aantrekkelijke en overzichtelijke site, waar ze meteen een duidelijk overzicht krijgen van je producten en/of diensten. Bovendien laat een website ook toe dat ze meteen contact met je kunnen opnemen.
. - 24/7 beschikbaar
En contact opnemen kunnen mensen 24u op 24 doen, 7 dagen op 7. Een goed opgemaakt contactformulier laat toe dat ze hun vraag kunnen stellen en hun gegevens kunnen achterlaten. Bovendien geeft het jou de kans om hen van een antwoord te voorzien wanneer jij daar tijd voor hebt.
- Toegankelijker dan ooit!
Mensen zijn van nature o zo nieuwsgierig. Al kennen ze jou van zien of horen, ze zullen maar al te graag online zoeken om wat meer van jou te weten te komen. Zeker als ze bij jou willen kopen of zaken willen doen. Laat hen dan maar toekomen op een site die jezelf en je producten/ diensten op een professionele manier voorstelt!
- Mensen zoeken jou
De tijd dat je mensen met mooie advertenties of klinkende slogans kon overtuigen, is voorbij. De klant van vandaag wil zelf de touwtjes in handen houden, jij dient enkel beschikbaar te zijn als hij/zij jou zoekt. En dat doe je met een professionele website als digitaal visitekaartje!
- Loyauteit en klantenbinding
Voor wat, hoort wat. En dat is online niet anders. Je site geeft de mogelijkheid om je kennis en expertise delen in de vorm van blogartikels, whitepapers of webinars. Het is niet alleen een manier om mensen te overtuigen van je kunde, maar ook om hen aan jou te binden. Je geeft je klant of prospect immers net dat ietsje meer en daar krijg je er een grote loyauteit voor terug.
- Toon jezelf!
Anders dan een simpele vermelding in google of op de gouden gids geeft een website je de mogelijkheid om je eigen identiteit weer te geven, om te tonen waar je voor staat en wat je belangrijk vindt. Je kan jezelf en wat je te bieden hebt, op je eigen manier in de schijnwerpers zetten. Bovendien zetten case-studies, testimonials en getuigenissen jouw verhaal extra kracht bij.
- Slechts één kans op een geweldige ‘first impression’
Dit weet je al: je hebt maar één kans om een positieve indruk achter te laten. En dat geldt ook voor je website. Telkens een klant of prospect je website bezoekt, moet hij/ zij overtuigd worden om voor jouw producten of diensten te kiezen. Investeer daarom in een kwaliteitsvolle website, gebouwd door experts. Je zal er zeker en vast het verschil mee maken.
- Deel je expertise!
Een website met een blog is een geweldige manier om informatie te delen over wat je weet en om je eigen of andermans bevindingen van commentaar te voorzien. Dit geeft prospects de kans om over jou te leren — en vooral hoe je hen kan helpen. Bovendien helpt een blog mee aan SEO, omdat het de zoekmachines helpt je website te vinden en weer te geven in de zoekresultaten, wat weer voor meer traffic naar je website zorgt. Zo maak je de digitale cirkel rond…
- Bespaar tijd
Tijd is iets wat een ondernemer altijd te kort komt. Maar het hebben van een website kan je veel tijd besparen. Want informatie verschaffen aan je klanten kost altijd tijd. Of het nu via de telefoon, mail of face-to-face is. Op je website kan je klant informatie over je bedrijf en producten of diensten dag en nacht raadplegen. Bovendien kan je het hen – en jezelf! - met een “vraag-en-antwoord” module nog makkelijker maken.
- Vergroot je bereik!
Met een website bereik je mensen over de hele wereld. Zelfs wanneer je ligt te slapen, kunnen mensen te weten komen wat je voor hen kan doen. Je hoeft de deuren van je website nooit te sluiten, potentiële klanten kunnen er altijd terecht. Het enige wat jij moet doen, is zorgen dat de info op een aantrekkelijke en duidelijke manier vindbaar is.
- Ken je klanten
Voor elke ondernemer is het van cruciaal belang om te weten wie zijn klanten zijn en wat ze van hem of haar willen. Een website kan dit perfect in kaart brengen. Dankzij tracking software, zoals Google Analytics, ontdek je een schat aan informatie, die je in staat stelt om beter in te spelen op de noden van je huidige en potentiële klanten.