De ‘basics’ in content marketing
Content marketing rules. Zoveel is zeker. Vraag het aan elke marketeer of communicatiemanager in de lage landen en ver daarbuiten en je krijgt hetzelfde antwoord. Zonder inhoud, zonder relevantie, zonder meerwaarde komt je boodschap er simpelweg niet meer in…
In een wereld die overloopt van prikkels en informatie is “what’s in it for me?” de filter geworden. Aan een razend tempo worden boodschappen gescreend, beoordeeld en gelabeld onder “interessant en dus bij te houden” en “niet interessant en dus zo snel mogelijk te vergeten”. Als wat jij te vertellen hebt aan je doelpubliek niet in die eerste categorie terecht komt, vergeet het dan maar…
Tot zover de theorie, de mooie woorden.
Maar hoe breng je nu echt een goeie content marketing strategie in de praktijk? Waar haal je je content? Wat onderscheidt goeie content van slechte? En vooral, hoe geraakt die tot bij je doelpubliek?
Ik geef je graag enkele basics mee om je succesvol te lanceren op de ‘content marketing highway’…
Weet wat je vertelt
Voor je begint te schrijven, is het belangrijk stil te staan bij wat je met je schrijfsels wil bereiken. Wil je aan naamsbekendheid werken, kies dan voor onderwerpen die nauw gelinkt zijn aan je bedrijf zelf, die iets zeggen over wie je bent, over zaken die je belangrijk vindt. Wil je vooral leads of sales generen, zet dan de troeven/meerwaarde van je producten of diensten in de spotlight.
Kijk door de ogen van je klant
Hou goed je doelpubliek voor ogen. Wat zijn hun noden of wensen? Met welke problemen of vragen worden zij geconfronteerd? Enkel wanneer jouw inhoud interessant en relevant genoeg bevonden wordt, zal je bij hen blijven “plakken” en kan je ook iets van hen terug vragen. Het getuigt bovendien van respect voor je lezer als je hen inhoud geeft waar ze echt iets meer kunnen, en hen niet zomaar met een kluitje in het riet stuurt. Dat respect zorgt voor vertrouwen en dit is nog altijd de belangrijkste bouwsteen in zaken doen.
Wees een spons
“Ik heb eigenlijk niet zoveel te vertellen…” Het is zowat het meest gehoorde antwoord op de vraag naar relevante content. Maar iederéén heeft wat te vertellen!! Denk eens aan de laatste vragen die je van (nieuwe!) klanten kreeg, doe eens de toer van je bedrijf of winkel, ga te rade bij een vriend welke zaken bij hem opkomen als hij aan jouw zaak denkt, misschien zorgen nieuwsberichten of faits divers wel voor linken, enz... De inspiratiebronnen zijn legio. Aan jou om je tentakels uit te spreiden en de "zo had ik het nog niet bekeken"-inzichten ten volle te benutten!
Go for "inbound"
Mensen hebben het compleet gehad met de overload aan informatie en boodschappen waar ze niets aan hebben... Dat maakt dat ze veel meer dan vroeger, zelf op zoek gaan naar die producten of diensten die voor hen een meerwaarde betekent, die hen een antwoord of oplossing geven op hun vraag of probleem.
En die zoektocht moet bij jou uitkomen! Dat is waar "inbound" marketing om draait.
Het gaat er dus steeds meer om om gevonden te worden dan om zelf te vinden en dit doe je oa door:
- ten volle inhoudelijk in te spelen op wat er leeft bij je doelgroep (= content marketing dus :-) )
- je online vindbaarheid te optimaliseren (SEO) en daar zo nodig voor te betalen (SEA)
- sociale media actief en gericht in te zetten
- gerichte call-to-actions toe te voegen in je communicatie.
Geef gratis en voor niets
Het blijkt voor veel ondernemers nog een bijzonder heikel punt te zijn, kennis en ervaring voor niets vrij geven... Maar het moet echt! Want als de "moderne" consument bij jou de nodige info niet vindt, dan gaat hij op zoek naar iemand die deze wel gratis aanbiedt en wees gerust, die vindt hij zeker! Je kan dus maar beter tegemoet komen aan de vragen van je doelpubliek. Zo heb jij al een band met hen gesmeed nog voor ze een stap gezet hebben. Als ze dan werkelijk een aankoop willen doen, ben jij de eerste die in the picture komt en daar krijgt de concurrentie geen stok meer tussen!